do you read me – en personlig videoremix av fonteksperimentet FUSE
Tidsbasert, stedsrelativ videoutstilling/installasjon inspirert av det digitale font-eksperimentet FUSE som startet i 1991. Utstillingen besto av videoer med ulik lengde og innhold (innholdet var fonter fra FUSE sammenstilt med funnet og eget materiale: stills, video og animasjoner). Dette gikk i loop fra 5 projektorer ulike steder i utstillingslokalet.
Utstillingsåpningen var en videokonsert med det audiovisuelle kollektivet Mugetuft i R21 – med utgangspunkt i FUSEs tankesett og materiale.
Utstillingen var min personlige hommage/meditasjon over FUSE-prosjektet. Jeg har vært aktiv grafisk designer siden tidlig 1980-tall og var opptatt av FUSE da det ble lansert. Jeg finner fremdeles inspirasjon i deler av prosjektet. Jeg har siden 2008 jobbet hovedsaklig med video i ulike sammenhenger, bl.a. med installasjoner.
Neville Brody and Jon Wozencroft tematiserte med FUSE bl.a. grensene mellom grafisk kunsthåndverk og kunst, grader av kommunikasjon og teknologi. Prosjektet peker fremdeles på at digitale systemer kan endre de minste partiklene i skriftlig kommunikasjon og minner oss også konkret på det korte livet ulike digitale databærere/formater kan ha: FUSE kom på floppydisker og animasjoner i nå utilgjengelige formater (bl. a. Director).
—
Da macen ble tatt i bruk av grafiske designere på slutten av 1980-tallet fikk vi tilgang til en ny verden full av fantastiske verktøy. I tillegg til sideombrekkingsprogrammet Quark Express og Photoshop og mye annet kunne man også kjøre fontredigeringsprogrammet Fontographer. Dette lot deg gjøre ting du tidligere måtte ha store spesialsystemer til en mill og oppover for å gjøre. For første gang i historien kunne selvlærte skriftdesignere uten store investeringer utvikle skriftfonter for profesjonell bruk.
Dette var de teknologiske forutsetningene da Neville Brody and Jon Wozencroft satte i gang FUSE-prosjektet i 1991. FUSE ble utgitt fire ganger i året, hver med et eget tema. Til hver utgivelse ble fire designere invitert til å produsere en font og en plakat. Fontene lå på en 3,5” diskett og kom sammen med plakatene i en brun pappboks. Det var alltid spennende å åpne boksen – eksperimentene ble stadig drøyere og grensen mellom design og kunst, mellom alfabetisk meningsbæring, rent konseptuelle illustrasjonssystemer og det fullstendig irrasjonelle ble stadig mer uskarp.
FUSE tok utgangspunkt i tanken om at alt språk er flytende og problematiserte hvordan digitale systemer raskt lar oss spre lett manipulerbare ideer. FUSE kom til i en periode med digital entusiasme og trang til å utforske og tøye sjangergrenser og begreper. Det er lenge siden 1991 og mye av det konkrete fontmaterialet i FUSE-prosjektet som kom da og i årene som fulgte kan fremstå som datert idag, men grunntankene i FUSE som dreier seg om utforsking og nysgjerrig eksperimentering inspirerer meg fremdeles. I denne utstillingen har jeg villet undersøke hva som skjer når jeg stiller noen utvalgte FUSE-fonter sammen med og opp mot funnet og mitt eget bilde- og videomateriale.
Peter Knudsen